Foredrag3.10.20

Atlantvolden – et gemt, glemt og genopdaget erindringssted.

Lørdag d. 3. oktober kl. 10 afholder Løkken Museumsforeningen foredrag ved Chrestina Dahl, Museumsinspektør Cand.mag., Ph.d. i historie.

Langs særligt den jyske vestkyst ligger minderne der stadig. Minderne om en tid, hvor Danmark var besat af Tyskland og talrige entreprenører og danske arbejdere opførte fæstningsanlæg for besættelsesmagten i form af jernarmerede betonbunkere. Atlantvolden blev forsvarslinjen kaldt, og den strakte sig hele vejen fra den spansk-franske grænse i syd og til Nordkap i nord. Men hvad er historien bag Atlantvolden egentlig? og hvordan blev denne skamplet på vor fælles erindring om besættelsestiden egentlig håndteret i årene efter krigen? Og hvordan gik det til, at den af mange i dag betragtes som kulturarv på trods af den mørke historie, der knytter sig hertil? Dette og meget mere vil der blive fortalt om i dagens foredrag.

Foredraget holdes i Løkken Skoles aula, Studievej 10. Entre er 50 kr. for museumsforeningens medlemmer - ikke medlemmer 75 kr. inklusiv kaffe og rundstykker.

På grund risiko for smitte med coronavirus må der ikke samles flere end 50 personer, derfor er det nødvendigt med tilmelding. Tilmelding til Inge Nørgaard 22156654 mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.