Sæsonåbning 5.06.18

Johanne Grønbechs Hus

Sæsonstart og præsentation af ”Ladepladsen” 2018

Tirsdag d. 5. juni – grundlovsdag – kl. 13.00 – 16.00

Uformel reception – alle er velkommen.

Kystfiskerimuseet

Den selvejende institution Løkkens Redningshus

markerer sæsonåbning og uddeler sandwich

ved Kystfiskerimuseet kl. 14.30 – 16.00

Løkken Museums bestyrelse er klar til at åbne Johanne Grønbechs Hus og Kystfiskerimuseet for sæsonen 2018.

I Johanne Grønbechs hus holdes en uformel reception grundlovsdag, tirsdag d. 5. juni med præsentation af museets årsskrift "Ladepladsen".

Johanne Grønbechs Hus er et skudeskipperhus fra 1860’erne, bygget af skudeskipper Thomas Grønbech.. Den faste udstilling handler om, hvordan skudehandelen med Norge udviklede Løkken til en by med en stor ladeplads, store købmandsgårde og håndværkervirksomheder.

Særudstillingen 2018 handler om ”Strandliv og Badehuse”.

De første ”badehuse” var ejet af hotellerne og var små huse på hjul, der blev trukket ud i vandet Hotellerne hørte ret hurtigt op med at køre husene ud i vandet. I stedet stod hotellernes badehuse samlet omkring et lille skur, hvorfra udlejningen foregik. Her kunne man også leje badetøj. Efter endt udlejning blev badedragterne skyllet op af badekonerne, så de kunne være klar til de næste badegæster. Tørresnoren med de rød/hvide badedragter, der blafrede i vinden viste vej til udlejningsskuret.

I museets baghus vises forskellige redskaber, som var nødvendige til kystfiskeri. I badehuset, som står i haven, vises en lille udstilling om badelivet i Løkken gennem tiderne.

I år udkommer ”Ladeplads” nr. 37 med temaet ”Strandliv og Badehuse".

Museets medlemmer modtager ”Ladepladsen”. Ikke medlemmer af museumsforeningen kan købe årsskriftet i Johanne Grønbechs hus fra tirsdag d. 5. juni.

Museet holder ved hjælp af frivillige Johanne Grønbechs Hus åbent for turister og lokalbefolkningen.

Juni: onsdag, fredag og søndag 13 – 16, juli og august alle ugens dage 13 til 16, lørdag lukket, og torsdag aftener 18 - 21, når der er ”open by night”.

Har du lyst og tid til at tage vagten nogle dage i sommerens løb eller på anden måde give en hjælpende hånd enten i Johanne Grønbechs hus eller i Redningshuset, vil vi gerne høre fra dig. Henvendelse Inge Nørgaard tlf. 98996454, mobil 22156654, mail Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller når museet holder åbent.

Løkken Museums bestyrelse håber, at mange vil møde op og være med til at gøre sæsonåbningen til en festlig og hyggelig dag og fortsætte til Kystfiskerimuseet, hvor Den selvejende institution "Løkkens Redningshus" markerer sæsonåbning og uddeler sandwich